Resources
Inspiratie nodig?

RPA leent zich perfect voor het robotiseren van relatief eenvoudige en terugkerende werkzaamheden achter een computer. Dit komt in ieder vakgebied en branche natuurlijk voor. Toch wat inspiratie nodig? 

Download onze inspiratiegids!

    CO_inspiratiegids_voorkant

     

      Whitepaper

      Alles over de technologie en toepassing van RPA om administratieve lasten te verlichten en werknemers ruimte te geven waardevol werk te verrichten. 

      Download onze whitepaper!

        CO_Whitepaper_RPA_voorkant

         

          Brochure

          Over Coforce en onze passie voor automatisering en RPA in het bijzonder. 

          Download onze brochure!

            CO_Coforce-corporate-brochure-2-12-2021

             

              2 min read

              De 5 belangrijkste tips voor succesvolle implementatie van RPA

              Oké, even snel opfrissen: RPA, dat is Robotic Process Automation: slimme software-die-software aanstuurt en  handmatig uitgevoerde werkzaamheden binnen een proces overneemt.  Dit levert winst in tijd en verminderd fouten waardoor je klant nog sneller en beter bediend wordt. Hieronder geef ik een vijftal tips voor een succesvolle RPA implementatie in uw organisatie.

              1. Begin klein met software robots

              De mens heeft de neiging om groots te starten en veel problemen tegelijkertijd op te willen lossen. Het resultaat laat zich raden: het gros van de plannen blijft steken en er komt niets van terecht. Start daarom, ook als u met RPA begint, met het identificeren van een kort proces, of neem een specifiek ‘subproces’ uit een langer proces.  Daar helpen we u uiteraard graag mee. Wanneer we met een proceseigenaar in gesprek gaan vinden we vaak al snel herhalende stappen in een proces. We zien nog steeds dat er handmatig gegevens worden opgevoerd terwijl dit gemakkelijk door een software robot gedaan kan worden. De betrokken medewerker in kwestie hoeft, zoals vaak gedacht wordt, écht niet meteen te vrezen voor zijn baan, maar kan ingezet worden om meer interessante, uitdagende taken op te pakken. Zo’n RPA oplossing is in een relatief korte tijd te bouwen en het geeft direct veel efficiëntie en kostenbesparing.

              2. Neem uw omgeving mee

              RPA is géén kunstje van de ICT afdeling of de Finance manager alleen. Natuurlijk gaat RPA u helpen in kostenverlaging en procesoptimalisatie, maar onderliggend speelt er nog wat anders: RPA gaat uw collega’s helpen bij het dagelijks werk. Concreet: uw collega’s hebben meer ruimte om tijd en aandacht te besteden aan uw klanten en daar het verschil te maken.. Het werkplezier neemt toe en U kunt zich ongetwijfeld voorstellen wat dat betekent voor het ziekteverzuim.

              3. Spreek dezelfde taal

              Waak wel voor het volgende: bij RPA denken mensen nog regelmatig aan fysieke robots, bijna zoals een kind deze zou tekenen. Wij spreken hier over software-robots die herhalende handelingen in uw applicaties kan overnemen. Leg dat goed uit wanneer u RPA implementeert, dan is de basis van elkaar begrijpen gelegd. En dát is weer de basis van een succesvol verandertraject.

              4. Positioneer op de juiste manier

              Wanneer u onder uw collega’s aankondigt hét (waarschijnlijk zoveelste) kostenreductieprogramma te willen introduceren, dan wordt uw boodschap vast niet met gejuich ontvangen. Puur denken vanuit kostenreductie zou ook een eenzijdige boodschap zijn, want naast besparing in geld levert RPA in veel gevallen meer tijd voor andere taken op voor uw medewerkers. Tijd die besteed kan worden aan meer uitdagende activiteiten. Natuurlijk, verandering is soms eng, maar zeker niet negatief als dit resulteert in een baan met meer uitdaging én in gewoon leuker (soms zelfs minder geestdodend) werk!

              5. Besef dat uw klanten meer tevreden worden

              Wanneer we praten over RPA dan gaat dit vaak over interne veranderingen. Een fout die veel organisaties anno nu nog altijd maken. Onthoud: een klant maakt het écht niet uit wie in welk kantoor vanaf waar werkt. Wat een klant of opdrachtgever wél wil is oprechte aandacht. Aandacht voor zijn vragen, aandacht voor zijn zorgen en aandacht voor hem als authentiek individu. Neem bijvoorbeeld een gemeente die met de inzet van een software-robot inmiddels automatisch 5 x per dag de gegevens van haar burgers ververst in plaats van 3 x per week op handmatige, tijdrovende én foutgevoelige wijze. Processen stromen sneller, burgers worden sneller en beter geholpen en zijn dus concreet meer tevreden over de dienstverlening.

              Dat, dit is slechts een eenvoudig voorbeeld, bereik je met RPA: wanneer je repeterende taken door een software-robot over laat nemen rest er meer tijd om uw klanten tevreden te stellen. U heeft het ongetwijfeld al lang begrepen: dat vertaalt zich naar blijvend succes op alle gebied. Niet alleen vandaag. Of morgen. Maar ook voor alle dagen daarna. Maar alle verandering (lees: verbetering) start met starten. Immers: if you never do, you’ll never know…

              Sinds kort hebben we de snelstartgids RPA uitgebracht. Hierin staat alle informatie met betrekking tot software robots. Download deze en u bent gelijk op de hoogte. En mocht u nog vragen hebben… bel of mail me gerust. 

              Krappe arbeidsmarkt en toch personeelstekort opvangen?

              In elke branche is de krappe arbeidsmarkt voelbaar, maar gemeenten en onderwijs lopen tegen extra uitdagingen aan. Waar gemeenten 'last' hebben van...

              Lees verder
              kunnen gemeenten en onderwijs het tekort aan personeel oplossen

              Kunnen gemeenten en onderwijs het tekort aan personeel oplossen?

              In december 2021 stonden er 387 duizend vacatures open, een nieuw record, terwijl het laagterecord in arbeidsmarktactiviteit eveneens gebroken is....

              Lees verder
              robotiseren kun je leren; het onderwijs 2030

              Robotiseren kun je leren; het onderwijs in 2030

              Waar is die docent nou mee bezig? Het had een vraag kunnen zijn van een boze ouder, die vindt dat zijn kind echt wel een niveautje hoger kan. Toch...

              Lees verder