2 min read

Kantoor van de toekomst leunt op softwarerobots

Kantoor van de toekomst leunt op softwarerobots

Robots zien we niet alleen terug in onze fabrieken, maar zijn ook steeds vaker terug te vinden op de werkvloer in het kantoor. Niet letterlijk, maar wel in computers via robotic process automation (RPA) applicaties. “Met de groeiende druk op de werkgelegenheid, bieden softwarerobots een uitkomst.”

Veel organisaties hebben reeds een hoge automatiseringsgraad. Er zijn verschillende standaardapplicaties ingericht om de processen zo goed mogelijk te ondersteunen. “Toch zien we dat werknemers nog veel handmatige werkzaamheden moeten uitvoeren om tot het gewenste eindresultaat te komen”, zegt Erik van Doorn, CEO van 4CEE. “Als applicaties niet goed op elkaar aansluiten is dit werk over het algemeen repeterend, arbeidsintensief en voor de medewerker vooral ook heel saai.”

Robot software kan hiervoor de uitkomst zijn. Softwarerobots kunnen ervoor zorgen dat de repeterende taken zoals het verzamelen en het overtypen, of het opzoeken van data vanuit verschillende systemen, uit handen genomen kunnen worden. “Dat betekent dat werknemers zich bezig kunnen houden met meer kennisintensieve activiteiten en zich kunnen richten tot de kern van je beroep waarin ze steeds een beetje beter willen worden”, meent Van Doorn. “Medewerkers kunnen immers veel efficiënter hun taken uitvoeren en beslissingen nemen in plaats van administratief overtikwerk op te pakken of routinecontroles uit te voeren.” 

In de nabije toekomst zal dit nog een stap verder gaan. In het kantoor van de toekomst maken softwarerobots dankzij artificial intelligence (AI) namelijk ook zelf beslissingen. De robot gaat eerst door alle verschillende informatiebronnen heen en haalt hier de benodigde data uit. Om vervolgens te kijken naar patronen. En aan de hand hiervan kan een advies gemaakt worden of wordt de beslissing door de computer zelf genomen. 

“We zien nu al steeds meer toepassingen waar AI in zit verwerkt, dus dit zit al dicht bij de realiteit”, zegt Van Doorn. “Interessant wordt het wanneer jij als medewerker een andere afweging zou maken dan de computer. Want dat geeft stof tot nadenken. Want waarom geeft de historische data, gebaseerd op de patronen, een andere uitslag dan jij had verwacht? Het werk wordt daardoor wellicht complexer, maar wel veel leuker en interessanter. Het geeft je echt de kans je goed te verdiepen in je vak.”

Op de vraag hoe het inzetten van zo’n softwarerobot in zijn werk gaat, antwoordt Van Doorn dat dit begint bij de vraag waar je wilt starten. “Uiteindelijk kan je in eigenlijk alle processen een digital workforce, ter ondersteuning, integreren. Maar je moet wel eerst duidelijk hebben bij welke processen je hier het snelste baat bij hebt.” 

Ter illustratie noemt hij een groothandel die wil starten op de afdeling waar de orders worden verwerkt. “Dan ga je in eerste instantie het proces beschrijven en kijken met welke applicaties dit proces wordt ondersteund. Vervolgens onderzoek je of er een repeterend patroon zit in de manier waarop de orders en orderbevestigingen worden verwerkt. Of dat er juist veel uitzonderingen zijn waardoor een robot, op korte termijn, onvoldoende toegevoegde waarde kan bieden en er wellicht toch gekeken moet worden of het proces anders ingevuld kan worden om meer tot standaardisatie te komen. Je vangt dus meerdere vliegen in één klap door bezig te gaan met de inzet van robot software.”

En dus levert het werkgevers veel winst op. “Enerzijds is het mogelijk om kosten te besparen, anderzijds biedt de robot software ook de mogelijkheid om piekbelasting op te vangen of groei te ondersteunen”, vertelt Van Doorn. “Waar het, in een krappe arbeidsmarkt, toch al moeilijk is om goed gekwalificeerd personeel te vinden. Schaalvergroting is met softwarerobots zeer eenvoudig want deze zijn onbeperkt uit te breiden zonder dat hiervoor een recruitmentproces gestart hoeft te worden.”

Nu de Covid-pandemie op zijn einde lijkt te komen en er grote economische groei wordt verwacht, zal de werkgelegenheid de komende jaren alleen maar verder onder druk komen te staan. De inzet van een softwarerobot kan hier de oplossing zijn. “Daardoor zullen we zien dat in het kantoor van de toekomst iedere medewerker ondersteund gaat worden met software robots en artificial intelligence, zodat de medewerker zijn of haar werk zo optimaal mogelijk kan uitvoeren.”

Bron: https://contentway.eu/nl/artikelen/9003/kantoor-van-de-toekomst-leunt-op-softwarerobots