Live Webinar | 31 mei

Ontdek hoe Robotic Process Automation (RPA) kan worden ingezet om het toenemende personeelstekort op te vangen.

Meld je aan!

    Gerelateerde_content_Webinars_4CEE_531x357
      Inspiratie nodig?

      RPA leent zich perfect voor het robotiseren van relatief eenvoudige en terugkerende werkzaamheden achter een computer. Dit komt in ieder vakgebied en branche natuurlijk voor. Toch wat inspiratie nodig? 

      Download onze inspiratiegids!

        CO_inspiratiegids_voorkant

         

          Whitepaper

          Alles over de technologie en toepassing van RPA om administratieve lasten te verlichten werknemers ruimte te geven waardevol werk te verrichten. 

          Download onze whitepaper!

            CO_Whitepaper_RPA_voorkant

             

              Resources
              Brochure

              Over Coforce en onze passie voor automatisering en RPA in het bijzonder. 

              Download onze brochure!

                CO_Coforce-corporate-brochure-2-12-2021

                 

                  2 min read

                  Kantoor van de toekomst leunt op softwarerobots

                  Featured Image

                  Robots zien we niet alleen terug in onze fabrieken, maar zijn ook steeds vaker terug te vinden op de werkvloer in het kantoor. Niet letterlijk, maar wel in computers via robotic process automation (RPA) applicaties. “Met de groeiende druk op de werkgelegenheid, bieden softwarerobots een uitkomst.”

                  Veel organisaties hebben reeds een hoge automatiseringsgraad. Er zijn verschillende standaardapplicaties ingericht om de processen zo goed mogelijk te ondersteunen. “Toch zien we dat werknemers nog veel handmatige werkzaamheden moeten uitvoeren om tot het gewenste eindresultaat te komen”, zegt Erik van Doorn, CEO van InnovestIT Group. “Als applicaties niet goed op elkaar aansluiten is dit werk over het algemeen repeterend, arbeidsintensief en voor de medewerker vooral ook heel saai.”

                  Een digital workforce kan hiervoor de uitkomst zijn. Softwarerobots kunnen ervoor zorgen dat de repeterende taken zoals het verzamelen en het overtypen, of het opzoeken van data vanuit verschillende systemen, uit handen genomen kunnen worden. “Dat betekent dat werknemers zich bezig kunnen houden met meer kennisintensieve activiteiten en zich kunnen richten tot de kern van je beroep waarin ze steeds een beetje beter willen worden”, meent Van Doorn. “Medewerkers kunnen immers veel efficiënter hun taken uitvoeren en beslissingen nemen in plaats van administratief overtikwerk op te pakken of routinecontroles uit te voeren.” 

                  In de nabije toekomst zal dit nog een stap verder gaan. In het kantoor van de toekomst maken softwarerobots dankzij artificial intelligence (AI) namelijk ook zelf beslissingen. De robot gaat eerst door alle verschillende informatiebronnen heen en haalt hier de benodigde data uit. Om vervolgens te kijken naar patronen. En aan de hand hiervan kan een advies gemaakt worden of wordt de beslissing door de computer zelf genomen. 

                  “We zien nu al steeds meer toepassingen waar AI in zit verwerkt, dus dit zit al dicht bij de realiteit”, zegt Van Doorn. “Interessant wordt het wanneer jij als medewerker een andere afweging zou maken dan de computer. Want dat geeft stof tot nadenken. Want waarom geeft de historische data, gebaseerd op de patronen, een andere uitslag dan jij had verwacht? Het werk wordt daardoor wellicht complexer, maar wel veel leuker en interessanter. Het geeft je echt de kans je goed te verdiepen in je vak.”

                  Op de vraag hoe het inzetten van zo’n digital workforce in zijn werk gaat, antwoordt Van Doorn dat dit begint bij de vraag waar je wilt starten. “Uiteindelijk kan je in eigenlijk alle processen een digital workforce, ter ondersteuning, integreren. Maar je moet wel eerst duidelijk hebben bij welke processen je hier het snelste baat bij hebt.” 

                  Ter illustratie noemt hij een groothandel die wil starten op de afdeling waar de orders worden verwerkt. “Dan ga je in eerste instantie het proces beschrijven en kijken met welke applicaties dit proces wordt ondersteund. Vervolgens onderzoek je of er een repeterend patroon zit in de manier waarop de orders en orderbevestigingen worden verwerkt. Of dat er juist veel uitzonderingen zijn waardoor een robot, op korte termijn, onvoldoende toegevoegde waarde kan bieden en er wellicht toch gekeken moet worden of het proces anders ingevuld kan worden om meer tot standaardisatie te komen. Je vangt dus meerdere vliegen in één klap door bezig te gaan met de inzet van een digital workforce (RPA).”

                  En dus levert het werkgevers veel winst op. “Enerzijds is het mogelijk om kosten te besparen, anderzijds biedt de digitale workforce ook de mogelijkheid om piekbelasting op te vangen of groei te ondersteunen”, vertelt Van Doorn. “Waar het, in een krappe arbeidsmarkt, toch al moeilijk is om goed gekwalificeerd personeel te vinden. Schaalvergroting is met softwarerobots zeer eenvoudig want deze zijn onbeperkt uit te breiden zonder dat hiervoor een recruitmentproces gestart hoeft te worden.”

                  Nu de Covid-pandemie op zijn einde lijkt te komen en er grote economische groei wordt verwacht, zal de werkgelegenheid de komende jaren alleen maar verder onder druk komen te staan. De inzet van een digitale workforce kan hier de oplossing zijn. “Daardoor zullen we zien dat in het kantoor van de toekomst iedere medewerker ondersteund gaat worden met software robots en artificial intelligence, zodat de medewerker zijn of haar werk zo optimaal mogelijk kan uitvoeren.”

                  Bron: https://contentway.eu/nl/artikelen/9003/kantoor-van-de-toekomst-leunt-op-softwarerobots

                  Krappe arbeidsmarkt en toch personeelstekort opvangen?

                  In elke branche is de krappe arbeidsmarkt voelbaar, maar gemeenten en onderwijs lopen tegen extra uitdagingen aan. Waar gemeenten 'last' hebben van...

                  Lees verder

                  Kunnen gemeenten en onderwijs het tekort aan personeel oplossen?

                  In december 2021 stonden er 387 duizend vacatures open, een nieuw record, terwijl het laagterecord in arbeidsmarktactiviteit eveneens gebroken is....

                  Lees verder

                  Robotiseren kun je leren; het onderwijs in 2030

                  Waar is die docent nou mee bezig? Het had een vraag kunnen zijn van een boze ouder, die vindt dat zijn kind echt wel een niveautje hoger kan. Toch...

                  Lees verder