1 minuten lezen

7 Redenen waarom RPA razendsnel terrein wint

Featured Image

Steeds meer bedrijven en gemeenten ontdekken de kracht en trefzekerheid van RPA (Robotic Process Automation). Software robots die saai en repeterend werk voor hun rekening nemen. Snel en foutloos.

Zo bespaar je tijd en geld (1). En zo verhoog je de arbeidsvreugde van medewerkers (2). Die worden immers verlost van geestdodend werk en kunnen hun talenten beter benutten. Robots worden op steeds meer terreinen ingezet (3). Bij Finance bijvoorbeeld, om 24/7 valutakoersen bij te houden en op te nemen in de eigen IT-systemen. Bij HRM, zodat ziekmeldingen nooit meer onopgemerkt op een bureau blijven liggen. Operations houdt er de planningen mee bij. En bij Sales gebruiken ze RPA om de informatie voor grote tenders up-to-date te houden. Terwijl de robots zonder koffiepauzes dag en nacht doorwerken (4), kunnen medewerkers zich concentreren op andere en interessantere taken. Klantgesprekken bijvoorbeeld. Waar de mens van nature de neiging heeft te veel informatie te vragen – “geef mij het héle dossier maar” – kun je een robot juist heel gericht sturen naar de relevante plekken in zo’n dossier. De angst dat RPA de privacy aantast is dan ook ongegrond. Het tegendeel is het geval; de inzet van software robots werkt juist privacy-verhogend (5). Bovendien wordt het bouwen van een robots steeds makkelijker (6). Gemiddelde IT-kennis is al voldoende. Met de RPA-software die Coforce levert gaan afnemers al heel snel zelf aan de slag. Dure consultants over de vloer? Dat is nergens meer voor nodig (7). Een middelgrote Nederlandse gemeente bouwde middenin de coronacrisis in twee dagen tijd zelf haar eigen robot om een enorme stroom bijstandsaanvragen meteen in te lezen voor verwerking.