RPA Robotics
Robotics is de verzamelnaam voor praktische toepassingen die menselijke handelingen kunnen simuleren en eventueel vervangen. Met de huidige bestaande toepassingen kunnen we onderscheid maken in enkele soorten robotics:
Robotic Desktop Automation
Automatiseert vrijwel elke handmatige taak door intelligente software robots in te zetten naar een gecentraliseerde server die vervolgens automatisch de voor gedefinieerde gebruikersacties en bedrijfsregels uitvoert.
Robotic Process Automation
RPA applicaties voeren de handelingen uit die een menselijke gebruiker normaliter doet met een computer systeem, zoals ERP systemen en office applicaties. Deze applicaties maken gebruik van vooraf gedefinieerde regels en keuzemogelijkheden voor de uitvoering van hun taken.
Machine learning en Cognitive automation
Machine learning kan ook worden toegepast op geautomatiseerde procesautomatisering zoals Robotic Process Automation (RPA), omdat het systeem de repetitieve, handmatige stappen van een menselijke computergebruiker leert. Vervolgens gaat een software robot deze stappen nabootsten, waardoor de mens wordt bevrijd voor saai en foutgevoelig werk.
Artificial Intelligence
Artificial Intelligence richt zich op het simuleren van intelligentie. Deze wordt toegepast om zelflerend vermogen mogelijk te maken. Applicaties zijn hiermee in staat om op basis van historische handelingen en uitkomsten zelf keuzes te maken.
White paper RPA
Robotic Process Automation (RPA) maakt het mogelijk eenvoudige, terugkerende werkzaamheden achter een computer sneller, goedkoper, foutlozer en 24/7 uit te voeren, terwijl er ruimte voor mensen vrijkomt om complexere en meer waardevolle werkzaamheden uit te voeren. Download onze white paper voor alle ins & outs.
Wat is Robotic Process Automation (RPA)
Van de drie genoemde vormen van Robotics is RPA de basisvorm en het meest eenvoudig in te richten. Om deze reden wordt RPA op dit moment het meest toegepast. Maar hoe werkt RPA nu eigenlijk? Robotic Process Automation (RPA) is een innovatieve ontwikkeling die bedrijven in staat stelt hun processen verder te digitaliseren, zonder dat aanpassing ICT systemen nodig is. De software logt in op systemen, simuleert de keyboard- en muis-input en leest informatie van de schermen. Software robots nemen daarmee eenvoudige routinematig werk medewerkers uit handen. Kortom, Robotics Process Automation (RPA) is een vorm automatisering waarbij een software robot bestaande applicaties gebruikt zoals uw medewerker dat ook zou doen. Het is de automatisering van op business rules gebaseerde bedrijfsprocessen door middel van een software-applicatie of ‘robot’. Een dergelijke robot is in staat tot het efficiënt en nauwkeurig uitvoeren van repetitieve taken in bijvoorbeeld financiële en IT support-workflows, remote infrastructure en backoffice-werk. RPA resulteert in hogere productievolumes en hogere kwaliteit, en stelt mensen in staat zich te richten op gespecialiseerde cognitieve activiteiten in dergelijke processen.
Voordelen RPA Robotics
RPA kan organisaties helpen de volgende doelen te bereiken:
- Medewerkers krijgen een virtuele assistent en kunnen zich volledig richten op uitdagender en zinvollere taken
- Lagere kosten van de uitvoering van een proces
- Kortere doorlooptijden
- Betere kwaliteit van dienstverlening (lager risico op fouten)
- Hogere beschikbaarheid 24/7
Wanneer wordt RPA Robotics toegepast?
Met RPA kun je processen slimmer inrichten, waardoor je tijdwinst boekt en minder mensen nodig hebt voor relatief eenvoudig werk. De medewerker kan zich dan richten op datgene waar hij/zij goed in is: de juiste vragen stellen, begrip tonen, de intentie van de klant helder krijgen en met een oplossing komen. RPA is het beste toe te passen op relatief eenvoudige processen die repeterend van aard zijn en weinig uitzonderingen kennen. Binnen Finance omgevingen zijn veel administratieve activiteiten geschikt voor RPA. Maar ook interne controles en ondersteuning bij het samenstellen van periodieke rapportages kunt u eenvoudig robotiseren.
Waar kan RPA voor ingezet worden?
RPA kan ingezet worden voor repeterende werkzaamheden. Werkzaamheden die een dagelijks karakter vertonen en elke dag weer het zelfde ritueel vertonen. Voorbeelden voor het invoeren van RPA zijn:
- Verzorgen van dagelijkse rapportages
- Beantwoorden of archiveren van e-mails
- Beheren van het facturatieproces of offerteproces
- Printen van orders
- Verwerken van gegevens in klantsystemen
- Beheren van indiensttreding medewerkers
- Beheren van contracten van klanten
Waarom RPA gebruiken?
Robotic software klaart repetitieve klussen in minuten, binnen en buiten kantoortijd. Daardoor hebben medewerkers tijd voor het behandelen van uitval en complexe zaken. Het inzetten van een robot is eenvoudig en snel. Kostbare aanpassingen van ICT-systemen zijn niet nodig, omdat de robot letterlijk een digitale werknemer is die geen complexe codering en API’s nodig heeft.
Inspiratiegids
De digitale workforce leent zich perfect voor het robotiseren van relatief eenvoudige en terugkerende werkzaamheden achter een computer. Dit komt in ieder vakgebied en branche natuurlijk voor. Toch wat inspiratie nodig?
Download onze inspiratiegids!
Coforce, RPA partner
Coforce helpt ondernemingen, instellingen en overheden met de toepassing van een digitale workforce. Met een digitale workforce laat u eenvoudig, terugkerend werk achter een computer, sneller, goedkoper, foutlozer en 24/7 uitvoeren. Daarmee komt tevens ruimte vrij voor uw werknemers of collega’s om complexer en waardevoller werk te verrichten.