2 min read

Waarom agile werken past bij RPA trajecten

Waarom agile werken past bij RPA trajecten

Veel organisaties adopteren de agile manier van werken voor de ontwikkeling van hun IT-systemen. Het vergroot de wendbaarheid, maar leidt ook tot nieuwe managementvraagstukken en uitdagingen. In RPA trajecten levert agile werken direct efficientiewinst.

 

Wendbaarheid vergroten

Wat is agile nou eigenlijk? Als je het woord laat vertalen door Google zie je maar liefst vier betekenissen: behendig, lenig, vlug en rap. Tegenwoordig wordt agile vaak gebruikt in de zin van wendbaar en flexibel. En daarmee is agile organiseren een manier van organiseren die draait om flexibiliteit. Flexibiliteit die nodig is omdat de wereld om ons heen steeds sneller verandert.

Met agile wordt dus de wendbaarheid van organisaties vergroot door met sprints van een paar weken snel concrete resultaten op te leveren, de zogenaamde incrementen. Daarbij wordt autonomie gegeven aan een competent multidisciplinair team met de juiste expertise en ervaring om te bepalen hoe zij de vooraf gesproken resultaten het beste realiseren.

 

Taken die we liever niet doen

Met RPA, ook wel bekend als Robotic Process Automation worden de handelingen geautomatiseerd die medewerkers moeten verrichten om de systemen te gebruiken. Daarnaast kan met RPA ook acties worden uitgevoerd. Op basis van opgehaalde informatie en ingebouwde logica, kan een softwarerobot een status veranderen, berekeningen maken, een ander proces in gang zetten, een communicatie versturen, etc.

We kunnen met RPA perfect een workflow laten uitvoeren die bestaat uit meerdere stappen en verspreid zit over verschillende schermen en/of applicaties. Softwarebots imiteren het werk van jouw en je collega’s: ze loggen in, lezen en ‘capturen’ data en gaan die data vervolgens ingeven en naar andere systemen migreren. RPA verlost ons van de taken die we liever nooit meer zouden doen. Bovendien werken softwarerobots 24 op 7, vier keer sneller dan de mens, foutloos en volledig compliant.

De inhoudelijke analyse en de interactie met de klant, vraagt uiteraard menselijk vakmanschap en blijft in handen van de medewerker. Omdat er werk uit handen genomen wordt door RPA, heeft de medewerker meer tijd over voor het waarde-toevoegende werk en neemt de productiviteit flink toe.

 

Direct efficiëntiewinst behalen

Met RPA is het heel goed mogelijk om klein te beginnen. Sterker nog, het is verstandig om met een beperkte scope te starten. Door klein te starten kun je binnen korte tijd een eerste resultaat tonen.

Door klein te beginnen kan ervaring opgedaan worden met de nieuwe techniek van robot process automation. Daarnaast zal de samenwerking met de externe partners moeten inslijten. En kun je de collega’s binnen de organisatie mee nemen in deze nieuwe ontwikkeling. In het eerste jaar valt er veel te leren.

Het voordeel is dat dit al direct een eerste efficiëntiewinst oplevert voor de business. Met de snelle ingebruikname is het terugverdienen dus al begonnen. RPA verlicht al meteen de werklast op de afdeling. De werkdruk voor medewerkers neemt merkbaar af. De medewerkers zien de softwarerobot in de periode daarna stapsgewijs steeds meer taken op zich nemen en de productiviteit neemt evenredig toe.

 

Meer weten over RPA?

Zijn jouw processen geschikt voor RPA? Hoe ziet een RPA traject eruit? En hoe zorg je dat het proces in essentie klopt voordat je het gaat automatiseren? Dat zijn allemaal vragen die wij dagelijks krijgen én beantwoorden. Neem dus gerust contact met ons op.

 

Laat je inspireren door wat je kan robotiseren