
In deze rubriek stellen we onze collega’s graag aan je voor. Deze keer maak je kennis met RPA Consultant Richard Hermse, sinds 2017 onderdeel van het Coforce-team.
Als RPA Consultant is Richard vooral bezig met het helpen van klanten in de breedste zin van het woord. Van presales en het geven van trainingen tot het intaken en optimaliseren van processen, het installeren van robots en het leveren van support; Richard is van A tot Z bij jullie, de klanten, betrokken.
Waarom dan?
Een baan die Richard op zijn lijf geschreven is. Nieuwsgierigheid zit namelijk in zijn DNA. Waarom dan?, is van kinds af aan al zijn favoriete vraag. En dat is handig als je tot in detail wilt begrijpen hoe bedrijven achter de schermen in elkaar zitten en hoe de processen eruitzien. Want alleen dan kun je die processen optimaliseren en een RPA-oplossing ontwerpen die daarop aansluit.
Het is voor hem dan ook belangrijk om heel goed te luisteren naar de vraag van de klant en om vervolgens door te blijven vragen. Stel dat een woningbouwvereniging te maken heeft met hele hoge kosten. Waar komen die vandaan? Samen met de klant gaat hij op onderzoek uit.
Kennis aan elkaar knopen
“In principe heeft de klant zelf het antwoord al, alleen dat weet hij nog niet. Door de informatie en kennis van diegene aan elkaar te knopen en verbanden te leggen, komen we er uiteindelijk achter”, vertelt Richard. “Ik vind het leuk dat je als RPA Consultant dus niet zozeer informatie komt brengen, maar dat je op basis van bestaande informatie je eigen conclusies trekt en daarmee de klant verder helpt.”
"In principe heeft de klant zelf het antwoord al, alleen dat weet hij nog niet"
Uit uitgebreide gesprekken met de woningcorporatie werd bijvoorbeeld duidelijk dat zij hun waterstanden niet op tijd doorgaven aan het drinkwaterbedrijf. Dat kostte namelijk enorm veel handmatig werk en daar was geen capaciteit voor. Het drinkwaterbedrijf schatte daarom het waterverbruik, maar die schatting was vele malen hoger dan het daadwerkelijke verbruik. Resultaat? Torenhoge kosten. Met deze kennis in pacht werd een softwarerobot geïnstalleerd die de waterstanden automatisch op tijd doorgeeft. Daardoor daalden de kosten aanzienlijk.
Naast zijn werk met en voor de klant, onderzoekt Richard ook altijd de nieuwste technieken. Is het interessant voor Coforce? En zo ja, wat betekent dat dan? Vervolgens neemt hij ook zijn collega’s hierin mee en geeft hen bijvoorbeeld trainingen.
Even niet over werk
Als Richard niet op kantoor of bij de klant op locatie is, dan kun je hem vinden in zijn woonplaats Heteren. Wil je hem echt gelukkig maken? Begin dan een gesprek over auto’s. Dat is namelijk zijn allergrootste passie. Niet voor niks staat hij elk weekend weer zijn geliefde bolide te poetsen. Ook over natuurfotografie kletst hij graag.
|
![]()
|